Παρασκευή, 11 Φεβρουαρίου 2011

Σημειώσεις προεκλογικής εκστρατείας (2)

Για την ξύλινη γλώσσα…
Στις προεκλογικές συζητήσεις και ομιλίες  η «ξύλινη» γλώσσα δίνει και παίρνει.
Τυποποιημένες εκφράσεις που επαναλαμβάνονται και δείχνουν τη φτώχεια της σκέψης αυτού που τις εκφράζει. (φτωχός λόγος=φτωχή σκέψη).
 Μερικές φορές, βέβαια, η χρήση ξύλινης γλώσσας  δεν οφείλεται τόσο σε προσωπική αδυναμία χρήσης ζωντανής και εκφραστικής γλώσσας, αλλα
 σε συγκεκριμένη  πολιτική σκοπιμότητα: Την απόκρυψη της ουσίας των πραγμάτων.

Την ξύλινη γλώσσα τη συναντούμε κυρίως στις εφημερίδες, στις  ειδήσεις της τηλεόρασης  και στα λογίδρια των πολιτικών (παραδείγματα υπάρχουν σε όλες τις πολιτικές τάσεις).
Είναι χαρακτηριστικό πως στο διαδίκτυο κυκλοφορεί ένας «πίνακας» με τυποποιημένες φράσεις, που, συναρμολογώντας τες, ……φτιάχνει,  όποιος θέλει, έναν…πολιτικό λόγο. Έναν λόγο ουσιαστικά ακατανόητο  - γιατί είναι  χωρίς περιεχόμενο-  αλλά, ίσως, εντυπωσιακό για τους αμόρφωτους αδαείς (…άρα, λειτουργικό από αυτή την άποψη……).
Πρόσφατα κυκλοφόρησε  και ένα…. «Ερμηνευτικό λεξικό της ξύλινης γλώσσας»! (συγγραφέας: Αρ. Ρωμανός).

Οι λέξεις της μόδας…..
Στη δεκαετία του 1970 ο Μ. Γλέζος είχε γράψει ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο, με τίτλο
«Το φαινόμενο της αλλοτρίωσης στη γλώσσα». Σε κάποιο σημείο  έγραφε πως θυμόταν, μια εποχή στη βουλή, πρίν από τη δικτατορία, που είχε κολλήσει στους περισσότερους βουλευτές η λέξη «επιπτώσεις». Τους άρεσε πολύ και την κότσαραν παντού, όπου μπορούσαν.
Σήμερα, μια και ο λόγος είναι συνέχεια  για «έργα» και «κονδύλια», οι λέξεις «απορρόφηση» και «απορροφητικότητα»  είναι στα στόματα όλων…..Η συζήτηση μοιάζει με διαφήμιση για σερβιέττες….
Η άλλη ωραία έκφραση που φοριέται πολύ τα τελευταία χρόνια από πολιτικούς και τεχνοκράτες είναι αυτή για τις «ώριμες μελέτες» και τα  «έργα που ωριμάζουν»……
Μας θυμίζει φρούτα και μας ανοίγει την όρεξη…..